MAHASISWA MSU

  • Perutusan Presiden: Selamat Kembali Pelajar MSU/PTPL



    Oleh : Presiden PMIMSU

    AHLAH WASAHLAN WAMARHABBAN BIKKUM


    Dengan nama ALLAH SWT Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

    Assalamualaikum wbt. 

    Ahlan Wasahlan diucapkan kepada semua pelajar yang baru mendaftar masuk ke Management & Science University (MSU). Kami dipihak PMIMSU mengucapkan selamat datang dan selamat menimba ilmu duniawi dan ukhawi dibumi wakafan MSU ini. Selamat kembali kami ucapkan kepada semua pelajar senior selapas bercuti merehatkan minda selama beberapa minggu ini di rumah masing-masing. Setelah berehat seketika, kini tibalah masanya untuk kita kembali meneruskan perjuangan kita yang masih belum selesai didalam menuntut ilmu...

    Bagi pelajar senior, keputusan peperiksaan akhir sem yang lalu, semestinya sudah kita perolehi. Alhamdulillah..itulah ucapan yang perlu kita ucapkan setiap kali kita mendapat sebarang keputusan samada keputusan yang cemerlang ataupun kurang cemerlang. Kepada pelajar yang mendapat keputusan yang ‘gempak’, janganlah sesekali kita berasa bongkak dan sombong. Bersyukurlah kerana ALLAH SWT memberi sedikit nikmat kepada kita untuk merasa manisnya kejayaan dan betapa berbaloinya usaha kita selamanya ini. Firman ALLAH SWT dalam surah Ibrahim ayat 8 

    “dan (ingatlah) ketika tuhan memaklumkan “sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya aku akan menambah (nikmat) kepada kamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat ALLAH SWT),maka pasti azab-Ku amat berat”.”


    Kepada pelajar yang tidak memperolehi keputusan yang diharapkan,bersabarlah. Mungkin ini tarbiyah terus daripada ALLAH SWT untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran kita dalam menghadapi ujian dan cubaan darinya. Mungkin usaha yang kita lakukan tidak kuat dan tidak mantap. Mungkin kita lebih suka “main-main” dan “berfoya-foya” dan tidak focus dalam pelajaran. Selain itu,kita cuba muhasabah diri kita kembali. Selepas kita berusaha,adakan kita bertawakal kepada ALLAH? Adakah kita kurang berdoa,melakukan solat hajat meminta supaya dapat memperoleh keputusan cemerlang? Ada yang berkata,kami telah berusaha,kami telah bertawakal tetapi kami dapat keputusan yang tidak cemerlang,kenapa? ALLAH SWT telah menjawab dalam surah Al-Baqarah ayat 216, 

    mungkin kamu tidak suka kepada sesuatu, padahal ia adalah yang terbaik untuk kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”. 

    Bersabarlah dan jangan berputus asa dari berdoa dan meminta kepada Alah. Beruntunglah sesiapa yang bersabar dengan ujian ALLAH SWT kerana ALLAH SWT akan memberi pahala dan meninggikan darjat mereka. Apakah kita tidak terfikir,jika darjat kita lebih tinggi,doa kita mudah untuk dimakbulkan? Marilah kita sama-sama cuba untuk berfikir sejenak dan bermuhasabah.


    Kami PMIMSU juga telah merancang pelbagai program dan aktiviti sepanjang tahun ini. Semua pelajar MSU dan PTPL dialu-alukan untuk menyertai aktiviti kami. Ajaklah kawan-kawan untuk turut sama.Akhirul kalam, syukran jazilan saya ucapkan atas sokongan dan kritikan yang diberi dalam memantapkan lagi perjalanan dan pergerakkan PMIMSU.

    Assalamualaikum wbt



1 komen:

  1. atikah says:

    salam...benar ya akhi.kalau kita dapat keputusan yang cemerlang,kita jangan bongkak berusaha dan terus berusaha lagi supaya kita akan dapat yang lebih baik lagi.bagi yang mendapat keputusan yang kurang baik,jgn putus asa.itu semua ujian dari Allah SWT.x semestinya yang dapat keputusan cemerlang ituu akan kekal cemerlang dan x semestinya yang dapat keputusan yang kurang baik itu akan selamanya x baik kan..yang pengting sekali kena usaha,tawakkal dan berdoa kepada Allah SWT.
    hanya sekadar pandangan..salam

Leave a Reply

Jangan Lupa sahabat...

Perhatian untuk ahli PMIMSU






insyaALLAH...
dalam masa terdekat nanti,
PMIMSU akan membuat dua program

1) "khidmat sosial dan mengenal cara hidup kampung di Kuala Selangor"

2) " Kursus Sembelihan"

tarikh akan diumumkan tidak lama lagi. :)

teruskan menyokong dan mengikuti perkembangan PMIMSU

jom berbual sebentar

ayat2 cinta



Ayat-ayat cinta dari ALLAH untuk hambaNYA

"Did you think that We had created you in play (without any purpose), and that you would not be brought back to Us?" (Quran 23:115):

“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56.

"demi masa:. .:sesungguhnya manusia dalam kerugian:. .:kecuali yang beriman dan juga yang beramal soleh:. .:yang berpesan pada kebenaran:. .:yang berpesan pada kesabaran" (Alquran:Al-asr)

"ya tuhanku, sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.. (alqasas:24)

"Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yg Aku Idam-Idamkan?"

"..dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.." (albaqarah:216)

Kenapa Susah Sangat Ujian Ini?

"...dan ketahuilah, Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (albaqarah:286) "...sesungguhnya disamping kesusahan bersamanya kemudahan... ...(ditegaskan sekali lagi) disamping kesusahan bersamanya kemudahan..." (alinsyirah:5&6)

"Do you really think that you will enter Paradise without such trials as came to those who passed away before you? They were afflicted with severe poverty and ailments and were so shaken that even the Messenger and those who believed along with him said, 'When will come the Help of Allah?" Yes, certainly the Help of Allah is near!" [Quran 2:214]

Rasa Frust? Tension? Lemah Semangat?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." :. - Surah Al-Imran ayat 139

"adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan sahaja berkata 'kami telah beriman' tanpa mereka diuji:. .:dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sblm mereka,Dia mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (alankabut:2&3)

Bagaimana Harus Aku Menghadapinya?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)"." (Surah Al-Imran ayat 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45)

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang." (Ar-Ra'd: 28) Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... (Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Aku Berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah ayat 129)

Arghhh Aku Tak Tahan!!! Aku Dah Bosan!!

"...dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." (Surah Yusuf ayat 12)

Adakah Aku Sudah Dikira Beriman?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta". (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


Bukankah ALLAH itu DEKAT? =) bacalah selalu Ayat-Ayat Cinta dari-NYa... CintaiLah DIA dengan sepenuh jiwa...krn Cinta-Nya x pernah mengecewakan....

Komen Dan cadangan