MAHASISWA MSU

  • -perjumpaan telah selesai...masa untuk bergerak bersama



    Alhamdulillah. pada tarikh semalam, 23 04 09, hari khamis, ahli-ahli persatuan Mahasiswa Islam MSU telah berkumpul dan berbincang beberapa isu. Kehadiran kira-kira 60 orang ahli. ramai yang tidak dapat menghadirkan diri kerana menghadiri kelas. Perjumpaan ini lebih pada perjumpaan santai.

    Perjumpaan ini bermula pada pukul 5.30 petang, dimulakan dengan bacaan doa oleh saudara Rafiudin(Exco Dakwah Dan Tarbiyah).  Saudara saiful bertindak sebagai pengacara majlis. ucapan aluan dari Presiden menyentuh beberapa perkara seperti :
    -Ucapan terima kasih dan tahniah kepada ahli baru
    - Visi dan misi persatuan.
    - Perancangan aktiviti.l
    -Keterbukaan persatuan untuk bekerjasama dengan pelajar bukan Islam dibawah payung   rakan PMI.

    Saudara Saiful meneruskan majlis dengan pengenalan untuk semua MT dan Exco persatuan. ahli-ahli diperkenalkan dengan semua barisan kepimpinan.

    Majlis "taaruf Day" ini diteruskan dengan sessi soal jawab dengan ahli. Ahli membangkitkan masalah "follow up" dengan ahli selepas mendaftar. Persoalan kedua dari muslimat menimbulkan masalah method untuk kepimpinan mendekati ahli. Soalan- soalan ini dijawab oleh saudara Saiful.

    Majlis menyambut kedatangan penasihat kelab kira-kira pada pukul 6 petang. Ucapan dari penasihat banyak  menyentuh soal keterlibatan ahli dalam persatuan dan ucpaan terima kasih kerana menyokong persatuan. 

    Majlis berakhir kira-kira pukul 6.30 petang, jamuan disediakan dan ahli menjamu selera bersama. Ini mungkin sebagai titik mula pada keakraban sebuah keluarga besar iaitu PMIMSU.

    Pada malam hari, ahli-ahli berkumpul semula untuk majlis solat berjemaah, bacaan yassin dan tazkirah ringkas. selepas selesai solat isyak, Semua ahli berkumpul dan menjamu jamuan soto yang disediakan oleh HELWANIS PMIMSU.

    Diharap semua ahli berpuas hati dengan kekurangan yang kami lakukan. Harap maaf juga jika ada yang masih tidak berpuas hati. Semoga semua ahli dapat menikmati nikmat berpersatuan di MSU dengan menyertai PMIMSU.

    Sekian.




1 komen:

  1. kak mantan helwanis says:

    Truskan melangkah tanpa henti PMI =)

    together we move on track, insyaallah~

    slm perjuangan

Leave a Reply

Jangan Lupa sahabat...

Perhatian untuk ahli PMIMSU






insyaALLAH...
dalam masa terdekat nanti,
PMIMSU akan membuat dua program

1) "khidmat sosial dan mengenal cara hidup kampung di Kuala Selangor"

2) " Kursus Sembelihan"

tarikh akan diumumkan tidak lama lagi. :)

teruskan menyokong dan mengikuti perkembangan PMIMSU

jom berbual sebentar

ayat2 cinta



Ayat-ayat cinta dari ALLAH untuk hambaNYA

"Did you think that We had created you in play (without any purpose), and that you would not be brought back to Us?" (Quran 23:115):

“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56.

"demi masa:. .:sesungguhnya manusia dalam kerugian:. .:kecuali yang beriman dan juga yang beramal soleh:. .:yang berpesan pada kebenaran:. .:yang berpesan pada kesabaran" (Alquran:Al-asr)

"ya tuhanku, sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.. (alqasas:24)

"Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yg Aku Idam-Idamkan?"

"..dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.." (albaqarah:216)

Kenapa Susah Sangat Ujian Ini?

"...dan ketahuilah, Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (albaqarah:286) "...sesungguhnya disamping kesusahan bersamanya kemudahan... ...(ditegaskan sekali lagi) disamping kesusahan bersamanya kemudahan..." (alinsyirah:5&6)

"Do you really think that you will enter Paradise without such trials as came to those who passed away before you? They were afflicted with severe poverty and ailments and were so shaken that even the Messenger and those who believed along with him said, 'When will come the Help of Allah?" Yes, certainly the Help of Allah is near!" [Quran 2:214]

Rasa Frust? Tension? Lemah Semangat?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." :. - Surah Al-Imran ayat 139

"adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan sahaja berkata 'kami telah beriman' tanpa mereka diuji:. .:dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sblm mereka,Dia mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (alankabut:2&3)

Bagaimana Harus Aku Menghadapinya?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)"." (Surah Al-Imran ayat 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45)

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang." (Ar-Ra'd: 28) Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... (Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Aku Berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah ayat 129)

Arghhh Aku Tak Tahan!!! Aku Dah Bosan!!

"...dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." (Surah Yusuf ayat 12)

Adakah Aku Sudah Dikira Beriman?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta". (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


Bukankah ALLAH itu DEKAT? =) bacalah selalu Ayat-Ayat Cinta dari-NYa... CintaiLah DIA dengan sepenuh jiwa...krn Cinta-Nya x pernah mengecewakan....

Komen Dan cadangan