-
Toleransi dalam Islam
Islam menganjurkan agar sifat toleransi ini dikembangkan sebagai satu syarat mewujudkan kehidupan masyarakat yang harmoni dan sejahtera.Sabda nabi s.a.w :Ertinya: “Tunjukkanlah belas kasihan terhadap orang-orang di muka bumi, nescaya Allah yang di langit akan mengasihanimu. Berbelas kasihanlah, nescaya anda dibelas-kasihani pula. Sesungguhnya Allah merahmati para hambaNya yang bersifat belas kasihan”.Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sendiri merupakan manifestasi daripada sifat toleransi ini. Pertama;baginda dengan jelas mengingatkan manusia bahawa mereka datang daripada keturunan yang sama, bermoyangkan Adam a.s. Oleh itu, mereka tidak seharusnya terlalu mempertengkarkan perbezaan sesama sendiri, sebaliknya harus lebih berusaha ke arah menumbuhkan rasa persaudaraan dan kasih sayang di antara satu sama lain. Sebagai contoh, selepas Hijrahnya ke Madinah, Nabi telah mempersaudarakan orang-orang Makkah dengan orang-orang Madinah. Pakciknya Hamzah, seorang bangsawan Quraisy, dipersaudarakan dengan Zaid, bekas hamba baginda. Zaid inilah yang kemudiannya dilantik sebagai panglima dalam Perang Mu’tah, yang di bawahnya berkhidmat pula dua orang bangsawan Arab – Jaafar bin Abu Talib dan Abdullah bin Rowaha. Bilal bin Rabbah, bekas hamba yang berkulit hitam dimuliakan sebagai mu’azzin. Salman, dari Farsi, diistiharkan sebagai ahli keluarga baginda, untuk mematikan sentimen membangga-banggakan kebangsaan Arab yang masih dipegang oleh sebahagian Sahabat ketika itu.Tindakan baginda itu dengan sendirinya menolak prasangka yang berdasarkan kelainan keturunan, dan darjat sosial. Darjah toleransi yang tinggi itu juga telah membebaskan masyarakat Islam dewasa itu daripada bahaya nepotisme, kekauman dan kebangsaan yang sempit – sifat-sifat yang sering menjadi punca berlakunya ketegangan dan pergeseran dalam kehidupan masyarakat sejak dahulu hinggalah kini.Kedua,;menerusi hukum-hukum Islam, baginda terus mendidik hati dan akhlak umatnya supaya sentiasa mempunyai perasaan berbaik-baik. Firman Allah S.W.T:“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat”(Al-Hujurat : 10)Dalam satu peristiwa diriwayatkan bahawa baginda telah berdiri menghormati jenazah yang sedang diusung di hadapannya. Apabila salah seorang yang hadir membisikkan kepadanya bahawa jenazah itu adalah seorang Yahudi, baginda secara spontan menjawab: “Bukankah si mati itu juga seorang manusia?”Ketiga; baginda bertindak memastikan terpeliharanya jaminan ke atas setiap individu dalam kehidupan bermasyarakat tanpa mengira bangsa dan agamanya. Di antara jaminan-jaminan itu ialah hak untuk hidup. Tidak seorang pun mempunyai hak mencabut nyawa manusia, baik nyawa orang lain mahupun nyawanya sendiri. Balasan ke atas mereka yang membunuh hanya boleh ditentukan oleh lembaga kehakiman yang adil dan cekap. Seseorang individu dijamin keselamatan maruah dan harta-bendanya daripada penganiayaan. Tidak boleh menceroboh rumah seseorang. Perbuatan mengintip perihal orang lain terlarang. Seseorang itu dijamin haknya daripada difitnah dan dihukum atas dasar syak dan prasangka, termasuk jaminan selamat daripada dihukum disebabkan kesalahan orang lain. Juga, seseorang itu diberi hak menghindarkan dirinya atau enggan terlibat dalam perbuatan dosa.Darjah toleransi yang tinggi sekali ditunjukkan menerusi jaminan hak seseorang itu bebas memilih agama masing-masing serta hak perlindungan untuk memenuhi sentimen agamanya tanpa diganggu-gugat atau diperhina. Baginda juga telah melindungi hak untuk seseorang individu bebas berfikir dan bercakap bagi menganjurkan kebaikan dan kebenaran, termasuk hak memprotes kezaliman. tetapi bukannya untuk menyebarkan maksiat dan kejahatan.Terdapat salah faham di kalangan sebahagian orang-orang Islam sendiri dalam menanggapi konsep toleransi. Di antara mereka, ada yang mendakwa toleransi sebagai sikap berlembut, lemah dan buruk. Sebahagiannya berhujah jika kita berlembut dalam perjuangan, kita akan lebih diperas dan ditekan. Ada pula yang menilaikan bahawa kemenangan yang diperolehi tanpa mengharungi rintangan rendah mutunya. Ada juga pihak-pihak yang menggunakan beberapa episod dalam sirah Nabi Muhammad s.a.w. untuk menafsirkan bahawa sepanjang hidupnya baginda tidak pernah bertolak ansur dalam memerangi orang-orang kafir. Mereka memetik peristiwa bagaimana baginda bertindak ke atas tiga puak Yahudi di Madinah sebagai alasan.Benarkah penafsiran demikian?Fakta sejarah membuktikan tindakan ke atas tiga puak Yahudi itu –Bani Qainuqa, Bani Nadir dan Bani Quraidhah- berupa tindakan terakhir akibat daripada satu rangkaian provokasi terus-menerus yang berat dan berbahaya daripada puak-puak Yahudi tersebut terhadap keselamatan masyarakat Islam dewasa itu. Semua puak Yahudi tersebut telah melanggar perjanjian yang dibuat dengan pihak Islam dan oleh itu wajar dikenakan tindakan. Bagaimanapun, di saat-saat dikenakan provokasi yang berat itupun, Nabi Muhammad s.a.w. masih mengamalkan darjah toleransi yang tinggi. Hanya puak Bani Quraidhah dikenakan hukuman berat kerana darjah pengkhianatannya begitu berat. Mereka memutuskan perjanjian untuk membekalkan makanan kepada orang-orang Islam Madinah sebagai helah melemahkan pertahanan Islam dalam Perang Khandak. Akibatnya, mereka dijatuhi hukuman di mana lelaki mereka yang terlibat dalam perang itu dibunuh dan harta-benda mereka dibahagi-bahagikan, manakala kaum wanita dan kanak-kanaknya dijadikan tawanan.Sebelum itu, puak Qainuqa dan Nadir, hanya dikenakan hukuman dihalau keluar daripada Madinah.Toleransi tidak pula bermakna Islam melarang umatnya berperang. Rasulullah s.a.w. sendiri sepanjang hayatnya turut mengepalai peperangan melawan musuh-musuh Islam. Namun, dalam berperang pun banyak unsur toleransi diamalkan. Semasa perang, hak golongan awam dipelihara. Pembunuhan dilarang ke atas orang-orang tua, kanak, kaum wanita, kaum pendeta dalam rumah-rumah ibadat, dan orang-orang yang berada dalam rumah-rumah ibadat. Tentera yang berperang dilarang membunuh musuh dengan membakarnya hidup-hidup, menyerang askar yang sedang cedera dan tidak lagi mampu berperang, menceroboh dan merosakkan harta-benda dalam wilayah musuh, merampas harta-benda awam dan merosakkan mayat-mayat. Kemaafan yang diberikan oleh Nabi kepada musuh-musuh Islam, termasuk Abu Sufian, selepas tentera Islam membebaskan Kota Makkah dilakukan ketika Islam sedang menang, dan kepimpinan Nabi sedang kuat dan menyerlah.Ini membuktikan betapa semakin seorang pemimpin kukuh kedudukan kepimpinannya, semakin dia harus berlapang dada, semakin tinggi ihsannya, dan semakin kuat pula darjah toleransinya.Kesimpulannya, dalam agama Islam telah sedia ada sifat toleransi. Toleransi bukanlah tanda lemah, bacul atau tidak bersedia menghadapi rintangan. Toleransi dalam Islam menjadi syarat mewujudkan kehidupan damai, maju dan sejahtera. Paling unik, toleransi dalam Islam dianjurkan bukannya kerana keadaan kita sedang lemah dan terancam, tetapi menjadi ciri utama yang tetap berlaku pada ketika kita sedang kuat.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 komen: