MAHASISWA MSU

  • PERKENANKAN AKU MENCINTAIMU SEMAMPU YANG MUNGKIN

    Tuhanku..
    Aku masih ingat,
    Saat pertama dulu aku belajar mencintaiMu
    Lembar demi lembar kitab kupelajari
    Untai demi untai kata para ustadz kuresapi
    Tentang cinta para nabi
    Tentang kasih para sahabat
    Tentang mahabbah para sufi
    Tentang kerinduan para syuhada
    Lalu kutanam dijiwa dalam-dalam
    Kutumbuhkan dalam mimpi-mimpi dan idealisme
    yang mengawang di awan

    Tapi
    Ya Rabbi,
    Berbilang detik, minit, jam, hari, pekan, bulan, dan
    kemudian tahun berlalu..
    Aku berusaha mencintaiMu dengan cinta yang
    paling utama, tapi..
    Aku masih juga tak menemukan cinta tertinggi
    untukMu
    Aku makin merasakan gelisahku membadai
    Dalam cita yang mengawang
    Sedang kakiku mengambang,
    tiada menjejak bumi
    Hingga aku terhempas kedalam jurang
    Dan kegelapan..

    Wahai Ilaahi,
    Kemudian berbilang detik, minit, jam, hari, pekan,
    bulan, dan kemudian tahun berlalu..
    Aku mencuba merangkak, menggapai permukaan
    bumi dan menegakkan jiwaku kembali
    Meratap, memohon dan menghibaMu..

    Allahu Rahmaan,
    Ilaahi Rabbi..
    Perkenankanlah aku mencintaiMu,
    Semampuku..

    Allahu Rahiim,
    Ilaahi Rabbi..
    Perkenankanlah aku mencintaiMu,
    Dengan segala kelemahanku

    Ilaahi..
    Aku tak sanggup mencintaiMu
    Dengan kesabaran menanggung derita Umpama
    Nabi Ayyub, Musa, Isa, hingga Al-Musthafa saw.
    Kerana itu izinkan aku mencintaiMu
    Melalui keluh kesah pengaduanku kepadaMu
    Atas derita batin dan jasadku..
    Atas sakit dan ketakutanku

    Yaa Rabbi,
    Aku tak sanggup mencintaiMu seperti Sayyid Abu
    Bakar ra,
    yang menyedekahkan seluruh hartanya
    dan hanya meninggalkan Engkau dan RasulMu
    bagi diri dan keluarga
    Atau layaknya Sayyid Umar ra,
    yang menyerahkan separuh harta demi jihad
    Atau Sayyid Utsman ra,
    yang menyerahkan 1000 ekor kuda untuk syiarkan
    dienMu ..

    Izinkan aku mencintaiMu,
    Melalui seratus-dua ratus perak
    yang terhulur pada tangan-tangan kecil di
    perempatan jalan,
    pada wanita-wanita tua yang menadahkan tangan
    di sudut-sudut jambatan,
    pada makanan-makanan sederhana yang
    terkirimke handai taulan..

    Ilaahi,
    Aku tak sanggup mencintaiMu,
    Dengan khusuknya shalat salah seorang sahabat
    NabiMu,
    hingga tiada terasa anak panah musuh terhunjam
    dikakinya
    Kerana itu Ya Allah,
    Perkenankanlah aku tertatih menggapai cintaMu,
    dalam shalat yang kudirikan terbata-bata,
    meski ingatan kadang melayang ke berbagai
    permasalahan dunia..

    Rabbi,
    Aku tak dapat beribadah ala para sufi dan rahib,
    yang membaktikan seluruh malamnya untuk
    becinta denganMu
    Maka izinkanlah aku untuk mencintaiMu
    dalam satu-dua rakaat lailku
    Dalam satu-dua sunnah nafilahMu
    Dalam desah nafas kepasrahan tidurku

    Yaa Rahmaan,
    Aku tak sanggup mencintaiMu bagai para hafidz
    dan hafidzah,
    yang menuntaskan kalamMu dalam satu putaran
    malam
    Perkenankanlah aku mencintaiMu,
    Melalui selembar-dua lembar tilawah harianku
    Lewat lantunan seayat-dua ayat hafalanku

    Yaa Rahiim,
    Aku tak sanggup mencintaiMu semisal Sumayyah
    ra,
    yang mempersembahkan jiwa demi tegaknya
    dienMu.
    Seandai para syuhada,yang menjual dirinya dalam
    jihadnya bagiMu
    Maka perkenankanlah aku mencintaiMu dengan
    mempersembahkan sedikit bakti dan pengorbanan
    untuk dakwahMu..
    Maka izinkanlah aku mencintaiMu dengan sedikit
    pengajaran bagi tumbuhnya generasi baru

    Allahu Kariim,
    Aku tak sanggup mencintaiMu diatas segalanya,
    bagai Nabi Ibrahim as yang rela tinggalkan putra
    dan zaujahnya, dan patuh mengorbankan pemuda
    permata hatinya..
    Maka izinkanlah aku mencintaiMu didalam
    segalanya
    Izinkanlah aku mencintaiMu
    dengan mencintai keluargaku
    Dengan mencintai sahabat-sahabatku
    Dengan mencintai manusia dan alam semesta

    Allahu Rahmaanurrahiim,
    Ilaahi Rabbi
    Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku
    Agar cinta itu mengalun dalam jiwa
    Agar cinta ini mengalir di sepanjang nadiku....

2 komen:

  1. Anonymous says:

    enak amat sajak ini...bisa menghibur hati yg lara..thnks pd pengirimnya...truskn bsastera utk dakwah...

    "ajarilah ank2mu bsastera nescaya dia akn mjadi sorng yg pemberani" umar al-khattab

  1. Anonymous says:

    kalu dibaca pd waktu mlm, mampu menitiskan air mata utk muhasabah diri...ya allah,kerdil sungguh hambamu ini...cintamu cinta yang agung...

Leave a Reply

Jangan Lupa sahabat...

Perhatian untuk ahli PMIMSU






insyaALLAH...
dalam masa terdekat nanti,
PMIMSU akan membuat dua program

1) "khidmat sosial dan mengenal cara hidup kampung di Kuala Selangor"

2) " Kursus Sembelihan"

tarikh akan diumumkan tidak lama lagi. :)

teruskan menyokong dan mengikuti perkembangan PMIMSU

jom berbual sebentar

ayat2 cinta



Ayat-ayat cinta dari ALLAH untuk hambaNYA

"Did you think that We had created you in play (without any purpose), and that you would not be brought back to Us?" (Quran 23:115):

“Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku.” - Surah az-Zariyat: ayat 56.

"demi masa:. .:sesungguhnya manusia dalam kerugian:. .:kecuali yang beriman dan juga yang beramal soleh:. .:yang berpesan pada kebenaran:. .:yang berpesan pada kesabaran" (Alquran:Al-asr)

"ya tuhanku, sesungguhnya aku berkehendak kepada kebaikan yang engkau turunkan kepadaku.. (alqasas:24)

"Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yg Aku Idam-Idamkan?"

"..dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.." (albaqarah:216)

Kenapa Susah Sangat Ujian Ini?

"...dan ketahuilah, Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (albaqarah:286) "...sesungguhnya disamping kesusahan bersamanya kemudahan... ...(ditegaskan sekali lagi) disamping kesusahan bersamanya kemudahan..." (alinsyirah:5&6)

"Do you really think that you will enter Paradise without such trials as came to those who passed away before you? They were afflicted with severe poverty and ailments and were so shaken that even the Messenger and those who believed along with him said, 'When will come the Help of Allah?" Yes, certainly the Help of Allah is near!" [Quran 2:214]

Rasa Frust? Tension? Lemah Semangat?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." :. - Surah Al-Imran ayat 139

"adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan sahaja berkata 'kami telah beriman' tanpa mereka diuji:. .:dan sesungguhnya kami telah menguji orang2 sblm mereka,Dia mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (alankabut:2&3)

Bagaimana Harus Aku Menghadapinya?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)"." (Surah Al-Imran ayat 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45)

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang." (Ar-Ra'd: 28) Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... (Surah At-Taubah ayat 111)

Kepada Siapa Aku Berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah ayat 129)

Arghhh Aku Tak Tahan!!! Aku Dah Bosan!!

"...dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." (Surah Yusuf ayat 12)

Adakah Aku Sudah Dikira Beriman?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta". (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


Bukankah ALLAH itu DEKAT? =) bacalah selalu Ayat-Ayat Cinta dari-NYa... CintaiLah DIA dengan sepenuh jiwa...krn Cinta-Nya x pernah mengecewakan....

Komen Dan cadangan